Autor : Magdalena Kopystyńska
2022-01-13 12:29
Gościem najnowszego odcinka podcastu „Zdrowie w rozmowie” jest Bartosz Poliński, Prezes Fundacji Onkologicznej Alivia.
W piątym odcinku podcastu posłuchamy o tym:
Jak polska onkologia poradziła sobie w dobie pandemii COVID - 19?
W jakim stopniu nowe technologie przyczyniły się do walki z pandemią? Czy pomogły pacjentom w leczeniu?
Czy organizacje pacjenckie są gotowe na gwałtowną transformację cyfrową, która już teraz zachodzi?
Jak wygląda pacjent 2.0. - czyli pacjent korzystający i wymagający od lekarza korzystania z nowych technologii?
Czy sztuczna inteligencja odbierze pracę lekarzom?
Pozyskiwanie danych na cele badawczo-rozwojowe.
W dobie pandemii Fundacja onkologiczna Alivia rozpoczęła kampanię Onkotaxi, ponieważ pacjenci mieli problemy z dotarciem do ośrodków medycznych. Dotychczas odbyło się ponad 10 tys. kursów, podczas których pacjentom onkologicznym zapewniono bezpieczny i bezpłatny transport do ośrodków leczenia.
- Paradoksalnie pandemia faktycznie dokonała skoku technologicznego, dlatego że to, co wydawało się z technologicznego punktu widzenia proste do wdrożenia w postaci np. telekonsultacji, faktycznie się wydarzyło i to na masową skalę. Odbiór tego przez pacjentów raczej jest pozytywny, choć trzeba także pamiętać o tym, aby zachować pewien balans i dać możliwość pacjentom, tym którzy chcą i czują, że jest taka potrzeba, wizyty bezpośredniej w szpitalu - wskazuje w podcaście Prezes Fundacji Onkologicznej Alivia.
Bartosz Poliński podkreśla, że zderzenie polskiej onkologii z COVID- 19 było bardzo bolesne, szczególnie że jeszcze przed pandemią była ona w kiepskim stanie. Zorganizowanie bezpiecznej i odpowiedniej dla pacjenta wizyty w szpitalu wciąż stanowi problem w polskich szpitalach, w rozwiązaniu którego w niektórych przypadkach może pomóc telekonsultacja.
- Niedopuszczalne w dzisiejszych czasach jest to, że często pacjentów umawia się na tą samą godzinę. Jest poczekalnia w przychodni onkologicznej, w której wszyscy pacjenci są umawiani na tą samą godzinę, czekają tam grzecznie aż zostaną wywołani. Często czekają 3 godziny, 4 godziny, a nawet dłużej - dodaje Prezes Fundacji.
Fundacja Onkologiczna Alivia edukuje i reprezentuje pacjentów onkologicznych w debacie publicznej. Jej misją jest pomaganie osobom chorym na raka w byciu odważnym pacjentem, który działa proaktywnie, szukając najlepszych dostępnych terapii, personelu medycznego i ośrodków leczniczych. Na każdym etapie Alivia wspiera pacjentów poprzez ich uświadamianie i reprezentowanie, a także dostarcza praktyczne narzędzia do walki z chorobą.
Podcast „Zdrowie w rozmowie” stworzony został pod auspicjami Polskiej Federacji Szpitali oraz Koalicji AI w zdrowiu. Partnerem Głównym serii innowacje dla pacjenta jest PZU Zdrowie. Portal CowZdrowiu.pl jest patronem medialnym cyklu.
Wszystkich odcinków podcastu można posłuchać pod linkiem: https://anchor.fm/zdrowiewrozmowie.
Czytaj także:
"Zdrowie w rozmowie": inteligentny stetoskop
"Zdrowie w rozmowie" - Izba Lekarska w dobie innowacji medycznych
"Zdrowie w rozmowie" - sztuczna Inteligencja w diagnostyce
Podcast „Zdrowie w rozmowie”, czyli o nowych technologiach w medycynie
magdalena.kopystynska@cowzdrowiu.pl