Autor : Agata Szczepańska
2023-12-04 12:59
Przepisy dotyczące akredytacji w ochronie zdrowia wejdą w życie z początkiem 2024 r., wciąż jednak nie ma rozporządzeń do ustawy o jakości. Nie jest znany ani projekt określający wskaźniki jakości opieki zdrowotnej, który z pewnością będzie wymagał przeprowadzenia szerokich konsultacji społecznych, ani projekt w sprawie wzoru wniosku o autoryzację – alarmuje Związek Powiatów Polskich.
Samorządowcy zwrócili się do wiceministra zdrowia Macieja Miłkowskiego, który jest współprzewodniczącym Zespołu do Spraw Ochrony Zdrowia i Polityki Społecznej Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego Szanowny, z wnioskiem o umieszczenie w porządku obrad najbliższego posiedzenia tematu związanego z wdrożeniem przepisów ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta.
ZPP zwraca uwagę, że choć od przyjęcia ustawy przez Sejm minęło kilka miesięcy, nadal brakuje do niej aktów wykonawczych. - Część przepisów ustawy weszła w życie 8 września, część – dotycząca akredytacji w ochronie zdrowia – wejdzie w życie 1 stycznia 2024 r. Do dzisiaj na stronie Rządowego Centrum Legislacji nie zostały opublikowane projekty rozporządzeń do ustawy – wskazują samorządowcy.
Podkreślają przy tym, odnosząc się kwestii autoryzacji, że pierwsze wnioski będą mogły być składane w terminie sześciu miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy zgodnie z harmonogramem określonym przez Prezesa NFZ (który to harmonogram też jeszcze nie został opublikowany), a wątpliwości budzi chociażby lista dokumentów, jakie podmioty będą musiały dołączać do wniosku. Tym bardziej, zadaniem ZPP, prace nad projektem tego rozporządzenia nie powinny być odkładane w czasie.
Przedstawiciele powiatów wskazują też, że nie tylko nie zostały opublikowane projekty nowych rozporządzeń dotyczących akredytacji, ale przed wszystkim nie wiadomo, kiedy zostaną opublikowane nowe standardy akredytacyjne. Punktują, że nie przedstawiono projektu określającego wskaźniki jakości opieki zdrowotnej, który z pewnością będzie wymagał przeprowadzenia szerokich konsultacji społecznych.
Przypominamy: Kto określi wskaźniki jakości w opiece zdrowotnej? Są już nazwiska
- Biorąc pod uwagę determinację Ministerstwa Zdrowia we wprowadzeniu ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, opóźnienie w pracy nad projektami wykonawczymi do ustawy wydaje się nieuzasadnione, zwłaszcza że wstępne projekty rozporządzeń zostały przedłożone wraz z projektem rządowym do Sejmu – zwraca uwagę prezes ZPP Andrzej Płonka.
Zgodnie z ustawą system jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwa pacjenta składa się z czterech elementów:
autoryzacji;
wewnętrznego systemu zarządzania jakością i bezpieczeństwem;
akredytacji;
rejestrów medycznych w rozumieniu art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia.
Autoryzacja
Autoryzacja ma na celu wprowadzenie do polskiego systemu opieki zdrowotnej rozwiązań, w wyniku których dochodzi do potwierdzenia spełnienia przez szpital warunków realizacji świadczeń - w zakresie dotyczącym miejsca ich udzielania, personelu i wyposażenia w sprzęt i aparaturę medyczną, określonych w przepisach.
Autoryzację może uzyskać podmiot, który prowadzi wewnętrzny system zarządzania jakością i bezpieczeństwem oraz realizuje świadczenia z zachowaniem ustawowo określonych warunków. Autoryzacja będzie wydawana „na zakresy świadczeń”, na pięć lat, po dokonaniu wizyty autoryzacyjnej (możliwe będzie także wydanie autoryzacji warunkowej na rok).
Zgodnie z ustawą autoryzację wydaje, odmawia wydania oraz cofa Prezes NFZ w drodze decyzji administracyjnej.
Przypominamy: Szpitale: zmiana w wyliczaniu ryczałtu na przyszły rok
W Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej NFZ ma być publikowana lista podmiotów wykonujących działalność leczniczą wraz z zakresami świadczeń:
posiadających autoryzację;
którym odmówiono wydania autoryzacji w okresie 12 miesięcy poprzedzających publikację;
którym cofnięto autoryzację w okresie 12 miesięcy poprzedzających publikację.
Wewnętrzny system zarządzania jakością i bezpieczeństwem
Kolejnym elementem systemu jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwa pacjenta jest wewnętrzny system zarządzania jakością i bezpieczeństwem. Zgodnie z ustawą każdy podmiot leczniczy udzielający świadczeń w ramach umowy z NFZ będzie zobowiązany do posiadania takiego systemu, który składa się z zasad, procedur, metod oraz opisów stanowisk pracy, w celu zapobieżenia wystąpieniu zdarzeń niepożądanych.
W ramach wewnętrznego systemu jakości i bezpieczeństwa podmiot leczniczy musi m.in. wdrażać rozwiązania służące identyfikacji ryzyka wystąpienia zdarzeń niepożądanych i zarządzania tym ryzykiem, identyfikować obszary priorytetowe dla poprawy jakości i bezpieczeństwa udzielanych świadczeń, monitorować zdarzenia niepożądane, szkolić personel w zakresie jakości i bezpieczeństwa oraz badać opinie i doświadczenia pacjentów na podstawie ankiety.
Akredytacja
Kolejnym elementem systemu jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwa pacjenta jest akredytacja. Ma ona na celu potwierdzenie spełniania przez podmiot leczniczy standardów akredytacyjnych. Akredytacji będzie udzielał minister zdrowia (po uzyskaniu rekomendacji Rady Akredytacyjnej) na okres czterech lat w formie certyfikatu akredytacyjnego. Projekty standardów akredytacyjnych i ich aktualizację będzie opracowywała Rada Akredytacyjna.
Standardy akredytacyjne będą obejmowały:
opis wymagań dla pojedynczego standardu akredytacyjnego;
sposób sprawdzenia spełniania pojedynczego standardu akredytacyjnego;
sposób oceny punktowej spełniania pojedynczego standardu akredytacyjnego;
wskazanie obligatoryjnych pojedynczych standardów akredytacyjnych, których spełnienie warunkuje udzielenie akredytacji;
wskazanie pojedynczych standardów akredytacyjnych, które mogą być wyłączone z oceny;
określenie wag dla pojedynczych standardów akredytacyjnych.
Rejestry medyczne
Ustawa wprowadza również przepisy dookreślające zasady tworzenia, prowadzenia i finansowania rejestrów medycznych oraz zakresu danych udzielanych wskazanym w ustawie podmiotom. Jednym z celów przetwarzania danych w rejestrach jest monitorowanie jakości świadczeń opieki zdrowotnej udzielanych w podmiotach wykonujących działalność leczniczą.
Polecamy także:
Porządkowanie pilotaży w zdrowiu - projekt wytycznych w konsultacjach
Monitoring wideo - przewodnik dla placówek medycznych od RPP
Zastępczyni redaktor naczelnej; specjalizuje się w tematach związanych z prawem medycznym i procesem legislacyjnym, szczególnie zainteresowana psychiatrią. Wcześniej dziennikarka i redaktorka w Dzienniku Gazecie Prawnej oraz Polskiej Agencji Prasowej. Kontakt: agata.szczepanska@cowzdrowiu.pl