Autor : Anna Jackowska
2022-03-09 23:08
Rządowy projekt ustawy o wyrobach medycznych uzyskał niemal jednogłośne poparcie Sejmu. W trakcie wieczornego głosowania 444 posłów poparło przyjęcie ustawy, a jedynie 9 zagłosowało przeciwko. Przedstawiciele branży podziękowali za "ciężką pracę nad trudnym aktem" i jednocześnie zaapelowali do resortu zdrowia oraz do Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych (URPL) o interpretację artykułu regulującego kwestię reklamy wyrobów medycznych.
Sejm zakończył prace nad rządowym projektem ustawy o wyrobach medycznych. W bloku dzisiejszych (9 marca) głosowań 444 posłów poparło sprawozdanie sejmowej Komisji Zdrowia, 9 (wszyscy z Konfederacji) zagłosowało przeciwko, a jeden (Krzysztof Bosak) wstrzymał się od głosu. Zadowolenia z finalizacji prac nad dokumentem nie krył prezes URPLWMiPB , dr Grzegorz Cessak,
- Sejm RP przyjął dzisiaj niemal jednogłośnie ustawę o wyrobach medycznych, która wdraża MDR. Ustawa została przygotowana i procedowana przez URPLWMiPB, którego eksperci brali udział również w pracach sejmowych pod przewodnictwem ministra Macieja Miłkowskiego - napisał w mediach społecznościowych.
Przypomnijmy również, że pozytywnie o nowej regulacji wypowiadali się również przedstawiciele branży. Podczas ostatniego posiedzenia sejmowej Komisji Zdrowia Arkadiusz Grądkowski, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Wyrobów Medycznych Polmed, wskazywał, że jest to ustawa nowoczesna i ważna z uwagi na zakres zmian m.in. zapisy dotyczące regulacji kwestii reklamy wyrobów medycznych. Przyznał jednocześnie, że jedyne wątpliwości budzi zapis artykuł definiującego kwestię reklamy wyrobów medycznych skierowaną do publicznej wiadomości. - On wprowadza novum, to znaczy nie będzie można teraz reklamować wyrobów medycznych, które są przeznaczone dla profesjonalistów a są używane (przez pacjentów - przypis redakcji). (...) Samo założenie jest bardzo szczytne. Może ono budzić pewne wątpliwości interpretacyjne. Będziemy bardzo mocno prosili urząd rejestracji i Ministerstwo Zdrowia (...) o interpretację, żeby przepis w swojej szczelności nie zaszkodził pacjentom- apelował Grądkowski podczas posiedzenia Komisji Zdrowia.
Sprawdź "Tydzień w zdrowiu", czyli najważniejsze wydarzenia w ochronie zdrowia.
Natomiast Wojciech Szefke, ekspert Organizacji Pracodawców Przemysłu Medycznego TECHNOMED, wskazywał na konieczność doprecyzowania definicji reklamy wyrobu medycznego. - Problem braku definicji reklamy naprawdę może nam mocno ograniczyć możliwość komunikacyjną zdrową dla rynku, a rozwiązania, które są zaproponowane w ustawie, o ile one są zasadne, powinny być albo troszkę zmodyfikowane, albo uzupełnione. Wtedy nie wylejemy dziecka z kąpielą- ocenił ekspert .
Zgodnie z intencjami legislatora ustawa ma wejść w życie 26 maja tego roku, natomiast regulacje dotyczące reklamy mają zacząć obowiązywać dopiero od 2023 roku.
O zamówieniach publicznych na wyroby medyczne już 23 maja porozmawiamy na tragach SALMED w Poznaniu.
Polecamy również:
Jest konsensus w sprawie projektu ustawy o wyrobach medycznych
Wyroby medyczne: w czwartek ważne decyzje w Sejmie
J. Krzyżanowski o sejmowych pracach nad ustawą o wyrobach medycznych