Autor : Aleksandra Kurowska
2021-03-26 14:35
Rządowy dokument poświęcony chorobom rzadkim i lekom sierocym jest wpisani do wykazu prac legislacyjnych z dzisiejszą datą i dopiskiem, że ma zostać przyjęty przez rząd w II kwartale tego roku. Odpowiada za niego wiceminister Sławomir Gadomski.
Przypomnijmy, że dokument był w pre-konsultacjach, do których skierowano go niespełna miesiąc temu.
- Choroby rzadkie do tej pory były w pewien sposób marginalizowane. Dostęp do specjalistycznej diagnostyki, szczególnie badań genetycznych, nie był usystematyzowany - mówił na konferencji dr Adam Niedzielski, minister zdrowia.
Pisaliśmy o nim m.in. tutaj:
Plan dla Chorób Rzadkich: 90 mln zł i 40 zadań. Prekonsultacje
Narodowy Plan dla Chorób Rzadkich. Co zmieni w refundacji?
Dokument, na który czekano kilkanaście lat, został przyjęty pozytywnie, ale zgłoszono też wiele uwag. -Pomimo krótkiego czasu na zgłaszanie uwag do powyższego dokumentu, zgodnie z naszą wiedzą wiele podmiotów postanowiło skorzystać z przedmiotowej możliwości i wypowiedzieć się co do rozwiązań w nim zaproponowanych. Na dziś przedmiotowe uwagi nie są dostępne publicznie, co uniemożliwia analizę oceny zaproponowanych rozwiązań przez opinię publiczną - zwraca uwagę Kinga Frelas z kancelarii DZP.
Przygotowany przez Ministerstwo Zdrowia Plan dla Chorób Rzadkich, czyli kompleksowy model opieki dla pacjentów z chorobami rzadko przewiduje rozpoczęcie realizacji 37 zadań nastąpi wraz z wejściem w życie Planu dla Chorób Rzadkich w horyzoncie 3-letnim. Planuje się, że po tym czasie pacjenci cierpiący na choroby rzadkie uzyskają możliwie najbardziej kompleksową i skoordynowana opiekę zdrowotną. Większość zadań obejmuje rozwiązania prawno-organizacyjne.
Plan dla Chorób Rzadkich wprowadzi działania z podziałem na obszary:
1. Preambuła;
2. Ośrodki Eksperckie;
3. Kierunki poprawy diagnostyki;
4. Dostęp do leków;
5. Rejestry;
7. Platforma informacyjna.
Wypełnienie obowiązków
W opisie do projektu wpisano, że stanowi on wykonanie Zalecenia Rady Unii Europejskiej z dnia 8 czerwca 2009 r. w sprawie działań w dziedzinie rzadkich chorób (2009/C 151/02).
Zgodnie z ww. zaleceniami w celu poprawy koordynacji i spójności krajowych, regionalnych i lokalnych inicjatyw dotyczących chorób rzadkich, choroby te powinny zostać ujęte w planach lub strategiach dotyczących chorób rzadkich.
Z uwagi na to, że choroby rzadkie stanowią istotne wyzwanie dla opieki zdrowotnej i społecznej, dotykając 6-8% populacji każdego kraju (w Polsce to około 2 do 3 milionów osób) istnieje konieczność jak najszybszego poprawienia dostępności do diagnostyki i leczenia osób z chorobami rzadkimi, czemu służyć ma właśnie Plan dla Chorób Rzadkich.
Co z terapiami?
DZP wystosowało w czasie konsultacji do Ministerstwa Zdrowia uwagi do Planu dla chorób Rzadkich, które swoim zakresem obejmowały:
· ograniczenie terminów wprowadzenia wybranych zadań z Planu, z uwagi na niewielkie koszty finansowe oraz czasowe ich wprowadzenia;
· włączenie do regulacji dotyczących dostępności terapii wyrobów medycznych, które podobnie jak inne technologie są ważnym elementem terapii stosowanych w chorobach rzadkich;
· wskazanie na zasadność wprowadzenia wielokryterialnej analizy decyzyjnej mającej charakter narzędzie wspierającego proces decyzyjny w ramach postępowania refundacyjnego;
· pozostawienie wyłącznie możliwości wydłużenia okresu obowiązywania decyzji refundacyjnej dostosowując go do charakteru zawartego instrumentu dzielenia ryzyka, w ramach którego zbierane będą istotne dane dotyczące terapii;
· zasadność podniesienie progu efektywności kosztowej dla terapii stosowanych w chorobach rzadkich, który przy obecnych przepisach spełnia niewielki odsetek terapii;
· wskazanie na zasadność określenia ram czasowych trwania postępowania refundacyjnego dla terapii stosowanych w chorobach rzadkich, do których dostęp jest niezwykle ważny dla życia i zdrowia pacjentów nie mających dostępu do terapii podstawowych.
Terminy
W wykazie prac legislacyjnych wpisano jako czas przyjęcia dokumentu przez rząd II kwartał 2021 r. Co to oznacza? - Należy mieć na uwadze, że pierwsze zadania wyznaczone do realizacji przez przedmiotowy Plan przypadają na 30 września 2021 r. Jednym z nich jest m.in.: powołanie Rady Naukowej do spraw Rejestrów Chorób Rzadkich w Rzeczypospolitej Polskiej, określenie jej składu oraz zadań. Wspomniana powyżej Rada ma brać udział w pracach nad listą wad wrodzonych zgłaszanych do Polskiego Rejestru Wrodzonych Wad Rozwojowych do Polskiego Rejestru Chorób Rzadkich, która ma być określona w ramach rozporządzenia Ministra Zdrowia przyjętego do dnia 30 września 2021 r. W związku z powyższym planowany termin przyjęcia projektu przez Radę Ministrów oraz czasochłonny charakter powyższych zmian pozwala na poddanie pod wątpliwość realnej możliwości ich wykonania w zaproponowanym w Planie terminie. Co prawda charakter Planu dla Chorób Rzadkich nie nakłada na organy państwa obowiązku dotrzymania przewidzianych w nim terminów, jednak z uwagi na znaczenie przedmiotowej tematyki oraz długi okres oczekiwania na ten dokument, zasadnym jest podjęcie działań zmierzających do realizacji założeń dokumentu - wyjaśnia Kinga Frelas.
Redaktor naczelna, od ponad 20 lat pracuje w mediach. Była redaktor naczelna Polityki Zdrowotnej, redaktor m.in. w Rzeczpospolitej, Dzienniku Gazecie Prawnej. Laureatka branżowych nagród dla dziennikarzy i mediów medycznych, a także Polskiej Izby Ubezpieczeń oraz Związku Przedsiębiorców i Pracodawców. Kontakt: aleksandra.kurowska@cowzdrowiu.pl
//