Autor : Anna Jackowska
2021-11-12 13:13
Jedynie 26 proc. Polaków jest zadowolonych z dostępności do opieki zdrowotnej wysokiej jakości. To najgorszy wynik spośród krajów OECD, dla których średnia wynosi 71 proc. Tymczasem, jak wskazują autorzy najnowszego raportu Health at a Glance, podstawową zasadą leżącą u podstaw systemów opieki zdrowotnej we wszystkich krajach OECD powinno być zapewnienie dostępu do takiej opieki wszystkim obywatelom, bez względu na ich status społeczno-ekonomiczny.
Jednocześnie z wniosków płynących z raportu dowiadujemy się, że jakość opieki zdrowotnej w państwach OECD stale poprawia się pod względem bezpieczeństwa i skuteczności, a to między innymi dlatego, że więcej uwagi poświęca się doświadczeniom i ocenom pacjentów.
(Nie)Zadowolenie z dostępu do opieki zdrowotnej
Doświadczenia polskich pacjentów nie są chyba jednak najlepsze, skoro jedynie 26 proc. Polaków jest zadowolonych z dostępności do opieki zdrowotnej wysokiej jakości. To najgorszy wynik spośród krajów OECD, dla których średnia wynosi 71 proc. Najbardziej usatysfakcjonowani są mieszkańcy Norwegii, Belgii, Holandii oraz Szwajcarii - w tych krajach zadowolonych jest ponad 90 proc. społeczeństwa.
Przytoczone w raporcie Health at a Glance dane pochodzą z sondażu Gallup World Poll. Badanie przeprowadzane jest na reprezentatywnej próbie co najmniej tysiąca obywateli w wieku od 15 r.ż. w każdym kraju. Dane zbierano od lipca 2020 r. Jako że czynniki kontekstowe i kulturowe mają wpływ na odpowiedzi respondentów na zadawane pytania, wszyscy respondenci otrzymali to samo pytanie: „In the city or area where you live, are you satisfied or dissatisfied with the availability of quality health care?”(„Czy - w mieście lub okolicy, w której mieszkasz - jesteś zadowolony, czy niezadowolony z dostępności do wysokiej jakości opieki zdrowotnej?”).
Gallup World Poll zbiera dane dotyczące zadowolenia obywateli z usług publicznych na całym świecie.
Czy Polska zasługuje rzeczywiście na ostatnie miejsce, czy częściowo wynika to np. ze skłonności do narzekania oraz wysokich oczekiwań pacjentów - to, jak przy każdym badaniu tego typu, trudno stwierdzić. Ale także w innych zestawieniach statystycznych, np. dotyczących poszczególnych typów świadczeń i dostępu do nich, nie wypadamy najlepiej. Choć nie aż tak źle.
Kolejki w Polsce
Zgodnie z danymi Barometru Fundacji Watch Health Care, średni czas oczekiwania na pojedyncze świadczenie wynosi w Polsce obecnie 3,4 mies. Od ostatniego Barometru opublikowanego w lutym 2019 r. nastąpiło skrócenie czasu oczekiwania o 0,4 mies. Według Fundacji zaobserwowana zmiana nie wpływa znacząco na polepszenie dostępu do świadczeń, a okres oczekiwania jest zbliżony do wyników Barometru z czerwca/lipca 2017 r. (średni czas oczekiwania: 3,1 mies.) oraz kwietnia/maja 2018 (średni czas oczekiwania: 3,7 mies.). - Kolejki skróciły się minimalnie. Jest to najprawdopodobniej efekt tego, że pacjenci podczas pandemii są zmuszani przez sytuację w placówkach ochrony zdrowia do rezygnacji z leczenia, sami z niego rezygnują, ewentualnie chętniej korzystają z prywatnego sektora lub, mówiąc brutalnie - oceniając skalę nadmiarowych zgonów w Polsce, nie stoją już w kolejkach, bo po prostu nie żyją - komentuje Milena Kruszewska, prezes Fundacji.