Autor : Aleksandra Kurowska
2022-08-09 09:52
Od sierpnia mają zacząć działać korekty finansowania, jakie wyliczono i przyznano w związku z podwyżkami płac. Czyli obejmą 5 a nie 6 miesięcy. Chodzi o kwotę 350 mln zł, głownie dla szpitali sieciowych z I i II poziomu. Co z POZ i AOS, którym tez brakuje pieniędzy na wzrost wynagrodzeń oraz radzenie sobie z wysoką inflacją? Skąd i jakie dane do pierwotnych wyliczeń miała Agencja?
Po alarmujących wiadomościach ze szpitali, ale też innych podmiotów, konferencję na temat finansowania podwyżek zorganizowała Agencja Oceny technologii Medycznych i Taryfikacji oraz NFZ. Mówiono m.in. o tym, że minister zdrowia dostał opracowanie, jakie w ciągu 8 dni opracowała Agencja i wybrał "bogatszą" wersję z kosztem ok. 18 mld zł w skali roku, co ma starczyć na podwyżki nie tylko najniższych płac i nie tylko etatowców, ale szersze finansowanie różnych grup pracowników uwzględniające także inflację.
Pieniędzy jednak okazało się za mało.
Zapowiedziano, że do placówek trafi 350 mln zł więcej. Częściowo z wyższej wyceny stawki rozliczeniowej - dla wszystkich szpitali, częściowo z współczynnika korygującego dla szpitali z sieci, ale tylko z I i II poziomu - czyli w dużej mierze szpitali powiatowych.
- System wprowadzenia tej ustawy w życie i sposób przekazywania środków do placówek jest zdecydowanie propacjencki - przekonywał Bernard Waśko, zastępca Prezesa NFZ ds. medycznych. - Istotą reformy jest to, że płacimy za świadczenia. Zdecydowana większość sygnałów od pracodawców, samorządów, które są organami tworzącymi brzmiała: zróbcie tak, by przywrócić zasady normalne w systemie ubezpieczeniowym, czyli płacenie za świadczenia - tłumaczył.
- Mówi się, że NFZ zaoszczędził pieniądze i trzyma je na kontach. Te pieniądze zamierzamy niezwłocznie wydać, ale gdy świadczeniodawcy będą realizować świadczenia - stwierdził.
Prezes AOTMiT, Roman Topór-Mądry podkreślał z kolei, że proces taryfikacji trwa cały czas. - Lada dzień z neonatologii, trwa nefrologia. A dużym obszarem, z którego pieniądze trafią do szpitali powiatowych, to taryfikacja interny, którą chcemy w ciągu 2 miesięcy skończyć, taryfikujemy SOR i izby przyjęć, również nocna i świąteczna opieka zdrowotna jest realizowana. Mamy szereg działań w POZ, budżet powierzony, który zwiększa finansowanie, zmiany w nocnej i świątecznej opiece.
Bernard Waśko dodawał, że „finansowanie AOS, jeśli chodzi o cenowe parametry, poprawiło się w półtora roku o kilkadziesiąt procent. Ma to odzwierciedlenie w zmianach planu finansowego 2023 - ponad 60 proc. wzrostu nakładu”. Dodał także, że w POZ prosty przyrost stawki kapitacyjnej w tym zakresie, w którym miał być dokonany, jest realizowany.
Co z dyrektorami szpitali, którzy alarmują, że pieniędzy nie wystarczy? - Jeśli przy tych samych warunkach jeden szpital się bilansuje, drugiemu brakuje 10 proc., a innemu 20 proc., to może problem jest w szpitalu - mówił Bernard Waśko. Działania w kwestii podwyżek ocenił jako „spełnienie postulatów, które padały na spotkaniach. Realizacja nie w 100 proc., ale w dużej mierze podniesienie ryczałtu i dodatkowy strumień dla szpitali I i II poziomu”.
- Na poniedziałek 8 sierpnia, mamy podpisane około 460 aneksów, czyli około 80 proc. wszystkich podmiotów. Wśród szpitali powiatowych jest to nieco mniej, bo około 3/4. W ośmiu województwach aneksy podpisało 100 lub niemal 100 proc. placówek, ale są też województwa, gdzie ten poziom wynosi 40-60 proc. - poinformował. - Decyzja dyrektora szpitala o podpisaniu lub nie aneksu jest samodzielną decyzją zarządczą, a ustawa i tak zobowiązuje do wypłaty wyższych pensji - mówił. Dodał, że "decyzje dyrektorów dla NFZ są niezrozumiałe, ale może dyrektorzy mają pieniądze lub liczą na więcej".
Punkt rozliczeniowy ma kosztować 1,62 zł, dzięki czemu szpitale dostaną trochę więcej pieniędzy. Co ważne wszystkie, niezależnie od tego czy podpisały aneksy na mniej korzystnych warunkach, czy nie i jakiego typu są placówką.
Szpitale z sieci, ale tylko te z I i II poziomu mają mieć wskaźnik korygujący - wyniesie 2 procent. Czyli o tyle środków więcej mają dostać. Ale jak w odpowiedzi na nasze pytanie przyznał wiceszef NFZ Bernard Waśko, ten mechanizm ma działać tylko do końca roku: "Potem nie wiadomo jeszcze, co będzie". Zdaniem Waśko zmiana wycen interny, która w ciągu dwóch miesięcy ma zaprezentować AOTMiT, może rozwiązać kłopot.
Korekta stawek dla szpitali ma obowiązywać od 1 sierpnia, przez 5 miesięcy roku, a podwyżki szpitale muszą wypłacić za 6 miesięcy.
W sumie ma to się przełożyć na średni wzrost o 2 proc. ponad to, co jest w tej chwili.
Przypomnijmy, że szpitale powiatowe informowały, że do realizacji ustawy i wypłaty podwyżek brakuje im od kilkuset tys. zł do ponad miliona złotych, ale w skali miesiąca. Czyli zapowiedziane dziś pieniądze nie wystarczą.
Na konferencji nasza redakcja spytała, czy korekty będą też dla podstawowej opieki zdrowotnej oraz ambulatoryjnej opieki specjalistycznej. Z wypowiedzi szefa AOTMiT oraz wiceszefa NFZ wynika, że takiej zmiany nie będzie.
W przypadku POZ wspomniano, że zmiany finansowania będą jednak jeszcze wynikać z powierzonego budżetu, jaki jest wprowadzany. A przy AOS zwracano uwagę, że ogólnie finansowanie w tym obszarze i tak znacznie rośnie, a na przyszły rok zaplanowano kilkadziesiąt procent więcej niż na ten - m.in. na to, by świadczeń dla pacjentów było więcej.
Zobacz także:
Nowe zadania POZ: USG, porady dietetyczne, konsultacje ze specjalistą
Zebrane zostały dane za luty 2022 r. o wysokości poszczególnych składowych wynagrodzenia i wymiarze zatrudnienia osób zatrudnionych u świadczeniodawców na podstawie umowy o pracę lub świadczących usługi na podstawie umowy cywilnoprawnej, umowy zlecenia, umowy o dzieło w zakresie, w jakim dane te dotyczą osób biorących udział w realizacji świadczeń udzielanych w ramach umowy z NFZ o udzielenie świadczeń opieki zdrowotnej.
Zbieranie danych wspierał komunikat na stronie Agencji, maile do świadczeniodawców oraz wsparcie informacyjne ze strony MZ i NFZ. Świadczeniodawcy, za pomocą opracowanej przez AOTMIT aplikacji online, otrzymywali szablony MS Excel.
Dane były weryfikowane według opisanych w rekomendacji kryteriów pod kątem zawartych w nich informacji, w szczególności dotyczących wysokości wymiaru zatrudnienia, przeszeregowania pracowników do nowych grup. Przypadki budzące największe wątpliwości były wyjaśniane bezpośrednio ze świadczeniodawcami.
Na podstawie przyporządkowania przez świadczeniodawców pracowników do poszczególnych grup zawodowych wskazanych w załączniku nr 1 do ustawy o wynagrodzeniach, oszacowano stopień zrostu wynagrodzeń od dnia 1 lipca 2022 roku. Stopień wzrostu wynagrodzeń oszacowano również dla pracowników wskazanych w art. 5 wspomnianej ustawy.
Dane przekazało 1667 świadczeniodawców, co stanowi blisko 8,7 proc. liczby wszystkich podmiotów posiadających umowę z NFZ.
Przekazały je 354 szpitale, w 220 tym I i II stopnia.
Wartość umów z NFZ podmiotów, które przekazały dane w ankietach dotyczących wynagrodzeń stanowi 52,3 proc. wszystkich umów (ok. 88 mld zł) z NFZ.
Dane przekazano dla 228 tys. pracowników tj. 40 proc. w odniesieniu do liczby pracowników w OSR oraz dla 217 tys. pracowników kwalifikujących się do podwyżki tj. 47 proc. w odniesieniu do danych do OSR.
Ponad 18,5 mld zł w skali całego roku to koszt podwyżek wybrany przez MZ. Do tego ma teraz dojść kilkaset milionów zł.
Łączne skutki finansowe - tabela:
Lp. | Rodzaj wskaźnika wzrostu | Wartość | % wartośći umów NFZ (z wyłączeniem sumy współczynników, o których mowa w paragrafie 16 Ogólnych Warunków Umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, leków stosowanych w programach lekowych i substancji czynnych stosowanych w chemioterapii) |
1 | wzrost najniższego wynagrodzenia wprowadzonego ustawą z dnia 26 maja 2022 r. o zmianie ustawy o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego niektórych pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2022 r., poz. 1352) | 12 910 118 566 zł | 15,6 proc. |
2 | wzrost z tytułu przyjętej metodyki wzrostu cen jednostek rozliczeniowych | 18 539 658 802 zł | 22,4 proc. |
3 | kwota z tytułu włączenia w cenę punktu łącz. współczynników korygujących oraz wzrostu z tytułu przyjętej metodyki wzrostu cen jednostek rozliczeniowych | 24 585 646 744 zł | n.d. |
Redaktor naczelna, od ponad 20 lat pracuje w mediach. Była redaktor naczelna Polityki Zdrowotnej, redaktor m.in. w Rzeczpospolitej, Dzienniku Gazecie Prawnej. Laureatka branżowych nagród dla dziennikarzy i mediów medycznych oraz Polskiej Izby Ubezpieczeń. Kontakt: aleksandra.kurowska@cowzdrowiu.pl