Autor : Aleksandra Kurowska
2022-07-04 17:18
Co zrobić, by wyhamować epidemię otyłości wśród dzieci i młodzieży? Między innymi o tym w wywiadzie dla naszej redakcji mówiła dr Małgorzata Gałązka-Sobotka, kierownik CCD w Polsce, podczas konferencji poświęconej podsumowaniu dotychczasowej działalności programu.
Obejrzyj rozmowę:
Projekt Cities Changing Diabetes działa w 41 państwach z całego świata, obejmuje swym zasięgiem ponad 130 mln ludzi i łączy wielu interesariuszy systemów zdrowotnych i edukacyjnych wokół wspólnego celu, jakim jest zatrzymanie pandemii cukrzycy oraz czynników, jakie ją najczęściej generują, czyli otyłości i nadwagi.
W Polsce program CCD skoncentrowany jest na dwóch miastach - Warszawie i Krakowie, integrując lokalne inicjatywy lokalnej społeczności.
Polskie dzieci są zaliczane do najszybciej tyjących w Europie - już co piąte z nich boryka się z nadwagą lub otyłością. A to oznacza, że są narażone na rozwój cukrzycy typu 2.
- Rada programowa w Polsce podjęła bardzo szybko decyzję, by wszelkie działania skoncentrować na środowisku i społeczności szkolnej, bo to właśnie dzieci i nauczyciele są społecznością, względem której moglibyśmy zrobić najwięcej, aby tę zapadalność na cukrzycę w przyszłości zmniejszyć.
Stąd pomysł, aby po pierwszej edycji projektu w Polsce przeprowadzić badania wśród warszawskich i krakowskich nauczycieli, których celem byłoby poszukiwanie odpowiedzi na pytania: co nauczyciele wiedzą o cukrzycy, czy potrafią ją rozpoznać, czy wiedzą jakie są jej czynniki ryzyka, a także jakie jest ich doświadczenie z tą chorobą (…), ale również do opieki nad dziećmi, które są dotknięte cukrzycą typu pierwszego - mówiła nam dr Małgorzata Gałązka-Sobotka podczas konferencji.
- Wiedza, którą uzyskaliśmy od ponad 4 tysięcy nauczycieli, pozwoliła nam sformułować jednoznaczne rekomendacje. Aby osiągnąć sukces w walce z cukrzycą i otyłością, muszą w partnerstwie zintegrować się: szkoły, samorządy i system. Tylko wspólne działania będą w stanie przynieść naprawdę spektakularny efekt w krótkim czasie - podkreślała dr Małgorzata Gałązka-Sobotka.
- Niezbędne są zmiany systemowe skoncentrowane na przebudowie i unowocześnieniu systemów bilansu szkolnego oraz zmianie roli i znaczenia pielęgniarki szkolnej czy higienistki szkolnej. Mogłyby one stać się bardzo istotnym ogniwem w postaci koordynatora łączącego system środowiska szkolnego z podstawową opieką zdrowotną – wyjaśniała ekspertka.
Dr Małgorzata Gałązka-Sobotka zwróciła uwagę, że tworzenie poradni profilaktyki leczenia otyłości dla dzieci to jedno, ale nie można zapominać o podejmowaniu inicjatyw na poziomie szkolnym.
- Niestety badania jednoznacznie pokazują, że nie każda szkoła jest szkołą nakierowaną na zdrowie, nie w każdej szkole tych inicjatyw jest wystarczająco dużo, i nie są to inicjatywy oparte na „evidence”, czyli gwarantujące, że przyniosą oczekiwane, spodziewane rezultaty. Zatem dzisiaj zbudowanie tego silnego, zintegrowanego partnerstwa pomiędzy regulatorami, samorządami, ale i dyrekcjami szkół i nauczycielami będzie decydowało o powodzeniu wszystkich działań, które rekomendujemy w raporcie - podsumowała.
Polecamy także:
M. Miłkowski o prewencji cukrzycy i bilansach zdrowia w IKP
Otyłość może prowadzić do ponad 200 powikłań
NFZ: Wydatki na leczenie. 70-latek czy niemowlę, kto kosztuje więcej?
Miasta w walce z cukrzycą: program i raport Cities Changing Diabetes
Redaktor naczelna, od ponad 20 lat pracuje w mediach. Była redaktor naczelna Polityki Zdrowotnej, redaktor m.in. w Rzeczpospolitej, Dzienniku Gazecie Prawnej. Laureatka branżowych nagród dla dziennikarzy i mediów medycznych oraz Polskiej Izby Ubezpieczeń. Kontakt: aleksandra.kurowska@cowzdrowiu.pl