Autor : Anna Rokicińska
2021-08-03 13:43
Projekt ustawy w sprawie zwiększenia nakładów na ochronę zdrowia do 7 proc. PKB w 2027 r. został dziś skierowany do pierwszego czytania do sejmowej Komisji Zdrowia. Nie ma jeszcze terminu jego rozpatrzenia.
Przypomnijmy, że Rada Ministrów przyjęła w piątek (30 lipca) projekt ustawy, który podnosi do 7 proc. PKB nakłady na ochronę zdrowia. Jak poinformowało Ministerstwo Zdrowia w 2027 r. nakłady na opiekę zdrowotną w Polsce wyniosą 215 mld zł.
Jak mają wzrastać nakłady na ochronę zdrowia?
Jak zapisano w projekcie na finansowanie ochrony zdrowia przeznacza się corocznie środki finansowe w wysokości nie niższej niż 7 proc. produktu krajowego brutto, z zastrzeżeniem że wysokość środków finansowych przeznaczonych na finansowanie ochrony zdrowia:
w latach 2018–2026 nie może być niższa niż:
4,78% produktu krajowego brutto w 2018 r.,
4,86% produktu krajowego brutto w 2019 r.,
5,03% produktu krajowego brutto w 2020 r.,
5,30% produktu krajowego brutto w 2021 r.,
5,75% produktu krajowego brutto w 2022 r.,
6,00% produktu krajowego brutto w 2023 r.,
6,20% produktu krajowego brutto w 2024 r.,
6,50% produktu krajowego brutto w 2025 r.,
6,80% produktu krajowego brutto w 2026 r.;
Kwota ta nie może też być niższa w danym roku niż kwota środków finansowych ustalona w projektach, ustaw budżetowych albo projektach ustaw o prowizorium budżetowym.
Co jeszcze jest w projekcie?
Dokonano zmiany polegającej na wykreśleniu dotychczasowego pkt 5, dotyczącego kosztów związanych z realizacją staży podyplomowych lekarzy i lekarzy dentystów oraz specjalizacji lekarzy, lekarzy dentystów, pielęgniarek i położnych. „Wprowadzana korekta ma charakter porządkujący i jest związana z faktem, że wydatki na finansowanie tych zadań są od 2021 r. planowane w ramach części budżetu, którą dysponuje minister właściwy do spraw zdrowia, zatem wydatki na ten cel mieszczą się obecnie w ramach pkt 1 „wydatki budżetowe w części budżetu państwa, której dysponentem jest minister właściwy do spraw zdrowia” - czytamy w uzasadnieniu.
Oprócz tego, zgodnie z zapowiedziami rozszerzono uprawnienia ministra zdrowia związane z przekazywaniem Narodowemu Funduszowi Zdrowia dotacji podmiotowej. „Dotychczasowe przepisy pozwalały na zaplanowanie tej dotacji wyłącznie na etapie planowania budżetu na dany rok. Wprowadzane zmiany pozwolą dodatkowo na przekazanie Narodowemu Funduszowi Zdrowia, w formie dotacji podmiotowej lub jako zasilenie funduszu zapasowego, środków, które zostaną zidentyfikowane jako oszczędności także na etapie realizacji budżetu. Ponadto w celu umożliwienia pełnego wykorzystania w ww. sposób stwierdzonych oszczędności umożliwiono ministrowi zdrowia, za zgodą ministra finansów, dokonywanie zmian w planie wydatków polegających na przeniesieniu środków pomiędzy działami budżetu państwa, w ramach części budżetowej, którą dysponuje” - uzasadniono.
Inaczej mają być liczone wydatki na zdrowie. Projekt zakłada „wyłączenie wydatków w części budżetu państwa „zdrowie” oraz w dziale „ochrona zdrowia” w innych częściach budżetu państwa ze stosowania przepisów ust. 1a–1c, 4 i 5 tego artykułu, analogicznie do tego, jak ma to miejsce m.in. w przypadku wydatków przeznaczanych na obronę narodową i wynika – 3 – 3 z faktu, że wydatki przeznaczane na ochronę zdrowia, w tym nowe inicjatywy wymagające poniesienia określonych wydatków, będą mieściły się w ramach nakładów, o których mowa w art. 131c niniejszej ustawy” - czytamy.
Kto zapłaci za przekroczenie limitu świadczeń?
Rząd zamierza też dostosować te przepisy do orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego (sygn. akt K 4/17) z dnia 20 listopada 2019 r. Trybunał Konstytucyjny uznał przepis art. 59 ust. 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej za niezgodny z Konstytucją. Chodzi o przepis, który nakłada na samorząd województwa obowiązek finansowania z budżetu województwa świadczeń opieki zdrowotnej zrealizowanych, świadczeń wykonywanych ponad limit. „Przepis w zaproponowanym brzmieniu daje podmiotowi tworzącemu, w tym jednostce samorządu terytorialnego, możliwość (w miejsce obowiązku) pokrycia straty netto samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej, a jednocześnie będzie stanowił podstawę prawną (o charakterze fakultatywnym) do przekazania środków finansowych samodzielnemu publicznemu zakładowi opieki zdrowotnej na ten cel. Pokrycie straty netto samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej (obligatoryjne albo fakultatywne) przez podmiot tworzący ma charakter wtórny i posiłkowy. Pierwotnie do pokrycia swojej straty netto jest zobowiązany sam samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej” - czytamy w uzasadnieniu.
Dodatkowo aktualny wykaz sieci szpitali będzie ważny do 30 czerwca 2022 r.
Całość projektu tutaj: Projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw
Polecamy także:
USA: czy rubryka „płeć” zniknie z publicznej części aktów urodzenia?
Wiceminister o terapii CAR-T - kiedy będzie dostępna dla dzieci?