Autor : Agnieszka Jackowska
2024-12-09 10:05
Zastrzelenie przez zamaskowanego mężczyznę w środowy poranek 4 grudnia 2024 r. na Manhattanie Briana Thompsona, dyrektora generalnego UnitedHealthcare, wywołały falę emocji w mediach społecznościowych. Użytkownicy, których roszczenia ubezpieczeniowe zostały odrzucone przez tę firmę, podzielili się swoimi historiami frustracji, wyrażając głęboki gniew wobec systemu opieki zdrowotnej w Stanach Zjednoczonych.
Na oficjalnym koncie UnitedHealth Group na Facebooku, które opublikowało kondolencje po śmierci Thompsona, pojawiło się ponad 62 000 reakcji – większość z nich w formie drwiących emotikonów. Organizacja jest macierzystą spółką UnitedHealthcare, w której Thompson był kluczową postacią. O zastrzeleniu Briana Thompsona pisaliśmy w tym tekście.
Policja nowojorska bada sprawę, lecz do tej pory nie ujawniła tożsamości ani motywu sprawcy. W rozmowie z mediami Paulette Thompson, wdowa po dyrektorze, przyznała, że jej mąż otrzymywał groźby, choć nie znała szczegółów ich źródła. Na miejscu zbrodni znaleziono naboje z napisami „depose” i „delay” (z ang. zdymisjonować i zwłoka) – możliwe odniesienie do krytyki wobec sektora ubezpieczeń zdrowotnych.
W mediach społecznościowych pojawiły się liczne posty użytkowników dzielących się swoimi doświadczeniami z odmową pokrycia kosztów leczenia. Jedna z użytkowniczek X (dawnego Twittera) opisała, jak jej operacja została anulowana dwa dni przed planowanym terminem, a inna osoba ujawniła, że musiała walczyć o zatwierdzenie leczenia raka piersi. Historie te, choć niezweryfikowane, odbiły się szerokim echem, zdobywając tysiące polubień i komentarzy.
Na TikToku anestezjolog Brian Schmutzler podkreślił, że tragedia ta zwraca uwagę na głębsze problemy systemowe: „Ubezpieczyciele skupiają się na zysku, a nie na zdrowiu pacjentów”.
Wiele głosów oburzenia koncentrowało się na praktykach firm ubezpieczeniowych, takich jak UnitedHealthcare, które według pozwów i raportów rzekomo odmawiają pokrycia kosztów medycznych w sposób systemowy. Raporty wskazują, że technologie, w tym sztuczna inteligencja, są wykorzystywane do automatyzacji odrzucania roszczeń, co według krytyków może prowadzić do zwiększenia zysków kosztem zdrowia pacjentów.
Według badań, aż 20 proc. ubezpieczonych dorosłych w USA doświadczyło odmowy roszczeń w ciągu ostatniego roku. Wielu pacjentów wskazuje na negatywne skutki zdrowotne i psychiczne związane z opóźnieniami w dostępie do opieki.
Mike Tuffin, dyrektor generalny stowarzyszenia branżowego AHIP, stanowczo potępił groźby i przemoc wobec pracowników sektora ubezpieczeniowego, podkreślając, że „profesjonaliści w tej branży starają się zapewnić jak najlepszy dostęp do opieki”.
UnitedHealthcare zapewniło, że współpracuje z organami ścigania, aby doprowadzić sprawcę przed wymiar sprawiedliwości, jednocześnie koncentrując się na wsparciu rodziny Thompsona.
Śmierć Thompsona i reakcje społeczne unaoczniają narastające napięcia wokół sektora ubezpieczeń zdrowotnych w USA. To tragiczne wydarzenie wywołało debatę na temat etyki, odpowiedzialności i konieczności reform w systemie opieki zdrowotnej, który coraz częściej spotyka się z krytyką pacjentów i ekspertów.
Źródło: https://edition.cnn.com/health, https://www.kff.org, https://www.commonwealthfund.org
Przeczytaj też:
Brian Thompson zastrzelony. Był szefem Medicare i UnitedHealthcare
Profilaktyka 40 plus na dłużej: projekt rozporządzenia. Co zmienia?