Autor : Aleksandra Kurowska
2024-08-09 19:45
Już jest projekt, którym MZ i eksperci ze specjalnego zespołu chcą dokonać gruntownych zmian, zwłaszcza w organizacji szpitalnictwa. Do nowej sieci, którą chcą zbudować, może się zakwalifikować ok. 600 placówek. Będą restrukturyzacje i przekształcenia, uelastycznienia przepisów. Trzeba przyznać, że projekt zawiera tylko część z wcześniej deklarowanych zmian, pewnie ze względu na potrzebę uniknięcia dłuższych dyskusji przez terminy narzucone dla pieniędzy z UE.
Opublikowano projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw. To on ma być sztandarową reformą zapowiadaną przez obecne kierownictwo MZ, a przez koalicyjnych polityków jeszcze w ramach przedwyborczych obietnic. Pracował nad nią Zespół ds. zmian systemowych w MZ. Kto do niego wszedł?
W projekcie ustawy zaplanowano:
reformę struktury oraz zasad kwalifikacji do sieci szpitali
wdrożenie rozwiązań umożliwiających konsolidację podmiotów leczniczych
wzmocnienie nadzoru podmiotów tworzących nad tworzeniem i realizacją programów restrukturyzacyjnych.
Ministerstwo Zdrowia i Narodowy Fundusz Zdrowia przeanalizowały działanie sieci wprowadzonej w 2017 r. i stwierdziły, że reforma nie dała "zadowalających rezultatów" w zakresie takich parametrów jak: dostępność do świadczeń; racjonalizacja piramidy świadczeń; koncentracja świadczeń.
Choć dokument dopiero będziemy analizować, "rzuca się w oczy" zapis w ocenie skutków regulacji: Projektowane zmiany nie spowodują skutków finansowych dla budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego ani NFZ. I to choć na spotkaniu z szefami szpitali podkreślano, że wiadomo, że takie zmiany muszą kosztować. Najwyraźniej MZ liczy na to, że uda się to zrobić unijnymi pieniędzmi, głównie z KPO oraz pożyczkami z BGK - które zapowiadano, że mogłyby być umarzane (a to przecież koszty).
Polecamy także: Centralna e-Rejestracja z poślizgiem. 200 tys. zł dla placówki? Jest już rozporządzenie
Uwagi do projektu będzie można zgłaszać elektronicznie w ciągu najbliższych 21 dni. To niewiele lub wręcz mało, biorąc pod uwagę sezon urlopowy i wagę dokumentu. MZ wyjaśnia jednak, że skrócenie terminu na opiniowanie projektu wynika z harmonogramu realizacji Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
Elementy planowanej reformy szeroko opisywaliśmy po spotkaniu przedstawicieli MZ, NFZ i AOTMiT z szefami szpitali: Reforma szpitali: rząd przedstawia propozycje, w tym deregulacji
W projekcie przewiduje się m.in.:
rezygnację z kwalifikowania do poszczególnych poziomów zabezpieczenia, na rzecz kwalifikowania wszystkich świadczeniodawców mających przynajmniej jeden tzw. profil kwalifikujący – tj. każdy profil w zakresie leczenia szpitalnego w trybie pełnej hospitalizacji, objęty dotychczasową umową o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej przez okres co najmniej 2 lat
w przypadku profili zabiegowych w sieci ma być dodatkowo wymagany próg udziału świadczeń zabiegowych w przyjętym okresie referencyjnym - w przypadku profilu położnictwo i ginekologia minimalna liczba odebranych porodów w tym samym okresie (wstępnie przewiduje się, że będzie to odpowiednio ok. 60 proc. udział zabiegów i ok. 400 porodów, przy czym ostateczne określenie szczegółowych wartości dotyczących udziału świadczeń zabiegowych dla poszczególnych zakresów oraz progowej liczby porodów nastąpi w drodze rozporządzenia, po przeprowadzeniu dodatkowych analiz i konsultacji);
uproszczenie i złagodzenie zasad regulujących objęcie umową o działanie w ramach sieci wybranych dodatkowych rodzajów świadczeń;
umożliwienie szpitalom z sieci na wniosek świadczeniodawcy, dokonania zmiany polegającej na zastąpieniu określonych profili kwalifikujących odpowiadającymi im profilami świadczeń realizowanymi w trybie hospitalizacji planowej albo leczenia jednego dnia, za zgodą Prezesa NFZ;
umożliwienie wszystkim placówkom realizującym w ramach sieci określony profil świadczeń, który nie zostałby objęty kwalifikacją na nowych zasadach, kontynuację udzielania świadczeń w ramach takiego profilu w trybie hospitalizacji planowej albo leczenia jednego dnia, na okres obowiązywania kolejnego wykazu świadczeniodawców zakwalifikowanych do PSZ;
umożliwienie zmiany ze szpitalnego oddziału ratunkowego na udzielanie świadczeń w ramach izby przyjęć;
uelastycznienie i racjonalizację zasad udzielania świadczeń nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej w ramach PSZ.
- Proponowane zmiany powinny przyczynić się do koncentracji świadczeń szpitalnych zabiegowych w ośrodkach dysponujących większym doświadczeniem i potencjałem kadrowym, a jednocześnie do lepszego wykorzystania ograniczonych zasobów, w tym przez zmniejszenie liczby szpitali utrzymujących stałą gotowość do udzielania świadczeń w trybie ostrym - wyjaśnia Ministerstwo Zdrowia. I warto przypomnieć, że o konieczności takich zmian mówi się od co najmniej kilkunastu lat. Nabrały tempa przy okazji tworzenia kolejnych edycji map potrzeb zdrowotnych, ale zawsze brakowało odwagi, by je wprowadzić poza bardzo wąskimi zakresami.
MZ zapewnia też, że zmiany proponowane w zakresie zasad kwalifikacji do PSZ nie będą miały wpływu na funkcjonowanie w tym systemie szpitali aktualnie w nim działających, których aktualny okres kwalifikacji do PSZ upływa 30 czerwca 2027 r.
Tak jak zapowiadano, będą rozwiązania prawne do tworzenia i prowadzenia spzoz przez związki jednostek samorządu terytorialnego, jako podmioty tworzące. Ma to umożliwić fuzje placówek i działanie większych, efektywniejszych podmiotów - jak uważa ministerstwo.
Ustawa miałaby też uregulować tworzenie i zatwierdzanie programów naprawczych spzoz, w których wystąpiła strata netto.
Najpierw robione byłyby analizy efektywności funkcjonowania i zarządzania, ekonomiczne, jakościowe, operacyjne, działalności leczniczej oraz działalności poszczególnych komórek organizacyjnych.
Program naprawczy będzie zawierał m.in.:
wyniki analizy efektywności funkcjonowania i zarządzania szpitalem, analizy ekonomiczne, analizy jakościowe, analizy operacyjne, analizę działalności leczniczej oraz działalności poszczególnych komórek organizacyjnych podmiotu;
ocenę dostosowania do regionalnych i krajowych potrzeb zdrowotnych, a w przypadku, gdy działalność podmiotu jest niedostosowana do regionalnych i krajowych potrzeb zdrowotnych – także planowane działania dostosowawcze;
propozycje oraz zakres współpracy z innymi podmiotami leczniczymi, w tym w przedmiocie koncentracji zasobów ludzkich, infrastruktury oraz współpracy w zakresie realizacji świadczeń opieki zdrowotnej i konsolidacji funkcji medycznych, jeżeli jest przewidywana;
działania mające zwiększyć jakości udzielanych świadczeń;
działania na rzecz poprawy efektywności zarządzania;
planowane działania optymalizacyjne, poprawiające finanse placówki.
Do ustawy dodany będzie zapis określający elementy raportu taryfikacyjnego, analizy wpływu taryfy świadczeń na strukturę realizacji świadczeń, ze szczególnym uwzględnieniem zwiększenia udziału świadczeń udzielanych w trybie ambulatoryjnym, co ma sprzyjać racjonalizacji piramidy świadczeń opieki zdrowotnej przez przesunięcie niektórych świadczeń na niższe poziomy opieki;
Bez skierowania będzie można skorzystać z porady optometrysty i psychologa w ramach katalogu świadczeń specjalistycznych udzielanych bez skierowania. Przypomnijmy, że skierowanie nie jest już obecnie wymagane m. in. w celu uzyskania porady psychiatry. Jeśli zaś chodzi o optometrystów, to jest to wprowadzeniem całkiem nowego świadczenia gwarantowanego do koszyka w zakresie ambulatoryjnej opieki specjalistycznej i uznano, że skierowania nie miałyby tu uzasadnienia.
Ocena planowanych inwestycji - dodanie zastrzeżenia, że wymóg przedstawienia pozytywnej opinii w sprawie oceny inwestycji nie ma zastosowania, jeżeli świadczeniodawca złożył oświadczenie, że w okresie ostatnich 5 lat nie uzyskał decyzji o pozwoleniu na użytkowanie ani nie przystąpił do użytkowania inwestycji, w przypadku której wydaje się opinię, o której mowa w art. 95d ust. 1 tej ustawy, z której wykorzystaniem mają być udzielane świadczenia opieki zdrowotnej objęte postepowaniem albo są udzielane świadczenia, których dotyczy zwiększenie kwoty zobowiązania;
wprowadzenie w ustawie o Krajowej Sieci Onkologicznej i ustawie o systemie informacji w ochronie zdrowia przepisów umożliwiających wystawianie i obsługiwanie elektronicznej karty diagnostyki i leczenia onkologicznego (DILO) w ramach systemu Krajowej Sieci Onkologicznej.
Projekt ustawy wraz z OSR i uzasadnieniem dostępny jest tutaj
Polecamy także:
Szpitale MSWiA mają być wzmocnione. Co zapowiedział minister?
Szpitale powiatowe: decyzja dziś zapadła, podpiszemy aneksy z NFZ
Sygnaliści w szpitalu: perspektywa urzędu marszałkowskiego i placówek
Pracownik z zagranicy z polisą lub na NFZ. W jakim języku pomoc?
Redaktor naczelna, od ponad 20 lat pracuje w mediach. Była redaktor naczelna Polityki Zdrowotnej, redaktor m.in. w Rzeczpospolitej, Dzienniku Gazecie Prawnej. Laureatka branżowych nagród dla dziennikarzy i mediów medycznych, a także Polskiej Izby Ubezpieczeń oraz Związku Przedsiębiorców i Pracodawców. Kontakt: aleksandra.kurowska@cowzdrowiu.pl
//