Autor : Aleksandra Kurowska
2021-10-28 13:47
Aż 96 proc. z nich uważa, że smartfony mogłyby być szerzej wykorzystywane w sektorze medycznym, a 9 na 10 deklaruje, że monitorowanie stanu pacjenta przy pomocy profesjonalnych aplikacji znacznie usprawnia opiekę.
Zanim przejdziemy do wyników badania zrealizowanego dla Samsunga, wypada wspomnieć o metodologii. Badanie zrealizowano na próbie 100 lekarzy, czyli odpowiedź każdego waży aż 1 proc. W badaniach często bierze się jednak większe grupy - kilkaset osób lub jak np. w badaniach Kantara 1000 osób i więcej. Przy liczbie zatrudnionych w POZ byłoby to jak najbardziej możliwe. Ale wybrano grupę 100 osób. Mimo to prezentujemy to badanie m.in. dlatego, że wykonała je uznana m.in. na medycznym rynku IQVIA, a dokładniej IQVIA Technology Solutions Poland.
Wszyscy ankietowani ponad połowę czasu pracy spędzają w przychodniach publicznych POZ - podają autorzy badania (jeśli rzeczywiście chodzi o publiczne POZ, a nie POZ realizujące usługi w publicznym systemie czyli z pieniędzy NFZ to faktycznie grupa do przebadania była znacznie mniejsza). Staż zawodowy badanych wynosił od 3-35 lat, a wiek 30-59 lat.
96 proc. lekarzy biorących udział w badaniu uznało smartfony i tablety za narzędzia przydatne w ich codziennej pracy. I większość używała dwa takie mobilne urządzenia. Aż dwie trzecie lekarzy biorących udział w badaniu deklaruje przy tym, że wolałoby w pracy komputer i papierowe formularze; zastąpić tabletem bądź smartfonem. Uważają, że to bardziej elastyczne rozwiązanie. Połowa lekarzy preferuje korzystanie ze smartfonu, a jedna trzecia woli tablet. Swoją biegłość w zakresie ich obsługi trzy czwarte respondentów określa jako zaawansowaną.
Samsung wspomina też, że to akurat z jego marki najczęściej korzystali badani.
Do czego wykorzystują technologie mobilne?
93 proc. przebadanych lekarzy używa smartfonu i tabletu do wyszukiwania aktualnie potrzebnych informacji, a także sprawdzania klasyfikacji chorób (65 proc.), zamienników i dawkowaniu leków (83 proc.) oraz przysługujących pacjentom refundacji (78 proc.). Śledzą też nowości dotyczące leczenia (67 proc.), a także sprawdzają służbową pocztę i konsultują się z innymi lekarzami.
Teleporady i aplikacje
Blisko 9 na 10 z nich uznało, że telemedycyna jest dobrą formą komunikacji z pacjentami niewymagającymi badania fizykalnego. Dwie trzecie woli polecać swoim pacjentom ogólnodostępne aplikacje mobilne monitorujące stan zdrowia, pozwalające kontrolować np. codzienny poziom cukru, poziom ciśnienia, tętna niż tradycyjne dzienniczki w formie papierowej.
Z kolei obawy związane z e-zdrowiem najczęściej dotyczą bezpieczeństwo danych poufnych (43 proc.) i wiarygodność informacji podawanych w aplikacji przez pacjentów (46 proc.).
Korzyści dla pacjentów
Telemedycyna i mHealth to według lekarzy również wygoda dla pacjentów, przede wszystkim na lepszy dostęp do bardziej kompleksowej opieki. 66 proc. przebadanych lekarzy przyznało, że monitorowanie stanu zdrowia przy pomocy urządzeń mobilnych może zwiększać zaangażowanie pacjentów w proces leczenia. Wymieniali tez takie korzyści jak krótsze kolejki. przekłada się na ułatwienie kontaktu z pacjentem, Doceniali większą kontrolę m.in. nad przyjmowaniem zaleconych leków, ale także kompleksowość opieki.
Czytaj także:
Cyfryzacja w zdrowiu: połowa Polaków widzi zalety. To dużo czy mało?
Wiadomości z medycznych spółek: leki, szczepienia, nowe technologie
Nowe technologie w kardiologii – jakie innowacje wdrażamy?
„Created in Poland”- Centrum Innowacyjnych Technologii dla Zdrowia
Redaktor naczelna, od ponad 20 lat pracuje w mediach. Była redaktor naczelna Polityki Zdrowotnej, redaktor m.in. w Rzeczpospolitej, Dzienniku Gazecie Prawnej. Laureatka branżowych nagród dla dziennikarzy i mediów medycznych oraz Polskiej Izby Ubezpieczeń. Kontakt: aleksandra.kurowska@cowzdrowiu.pl