Autor : Anna Rokicińska
2021-11-03 09:24
Ministerstwo Zdrowia chce wydać do 2025 r. 23 mld zł na program „Dostępność plus”, czyli na przystosowanie przychodni i szpitali do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Chodzi nie tylko o likwidację barier architektonicznych ale także o komunikację np., z pacjentami głuchymi czy niemymi. Pod koniec roku ruszy kolejny nabór wniosków na granty z tego programu.
Przypomnijmy, że program „Dostępność plus” jest realizowany od 2018 r. Dotyczy nie tylko placówek ochrony zdrowia ale także innych sfer życia jak kultura czy sport. Źródłami finansowania są fundusze europejskie – 126,4 mln zł oraz publiczne środki krajowe (budżet państwa, środki jednostek samorządu terytorialnego, pieniądze z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych). Światowa Organizacja Zdrowia szacuje, że osoby z niepełnosprawnościami 2 razy częściej cierpią z powodu nieodpowiedniego przygotowania placówek medycznych i pracowników ochrony, 3 razy częściej narażeni są na odmowę opieki medycznej i 4 razy częściej cierpią z powodu niewłaściwego podejścia ze strony systemu opieki zdrowotnej w stosunku do osób, które nie doświadczają takich barier. 50 proc. osób z niepełnosprawnościami nie stać na opiekę zdrowotną, a prawdopodobieństwo bardzo wysokich kosztów leczenia w przypadku tej grupy jest o połowę wyższe.
Co program oznacza dla przychodni i szpitali?
Pod koniec bieżącego kwartału MZ planuje ogłoszenie kolejnego naboru wniosków. Wybrane w konkursie przychodnie i szpitale będą mogły uzyskać granty na ten cel. Przepisy, które nakładają na placówki medyczne nowe obowiązki w zakresie zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, weszły w życie 6 września br. Wśród najważniejszych zmian jest konieczność uwzględniania dostępności w zawieranych umowach i zamówieniach dotyczących zadań publicznych. Minimalny zakres określa art. 6 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
Dodatkowo osoby z niepełnosprawnościami, będą miały większą możliwość egzekwowania swoich praw. Nowe przepisy umożliwiają osobom ze szczególnymi potrzebami lub ich ustawowym przedstawicielom wystąpienie z wnioskiem o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej do danego podmiotu. Brak lub niewłaściwa reakcja umożliwi złożenie skargi do PFRON. Pozytywne jej rozpatrzenie może skutkować nakazem zapewnienia dostępności, a niewywiązanie się z tego nałożeniem kary pieniężnej. Wprowadzone zmiany zapewniają także prawo do otrzymania informacji o rodzaju i zakresie świadczeń udzielanych przez placówkę, prawie pacjenta oraz swoim stanie zdrowia w zrozumiały sposób. I tak np. osoba głucha ma prawo uzyskać takie informacje w polskim języku migowym (PJM). Pomocne może być np. przeszkolenie kadry placówki ze znajomości PJM lub wykorzystanie przystosowanych do tego aplikacji mobilnych.
W Polsce osób z niepełnosprawnościami, które mają prawne potwierdzenie niepełnosprawności, jest ponad 3 mln. W rzeczywistości jest ich dużo więcej, bo dotyczy to także seniorów. Szacuje się, że osób ze specjalnymi potrzebami jest od 4 do 7 mln.
Polecamy także:
Protestujący medycy do premiera: Czas, by przestał nas Pan ignorować