Autor : Maja Marklowska-Tomar
2020-08-08 11:07
Agencja Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji przeprowadziła analizę zaleceń organizacji międzynarodowych oraz wdrażanych lub planowanych rozwiązań krajowych w związku z kolejnymi etapami rozwoju epidemii SARS-CoV-2 w celu identyfikacji skutecznych i możliwych do wdrożenia w warunkach polskich rozwiązań optymalizujących strategię walki z COVID-19 w okresie jesienno-zimowym.
Eksperci AOTMiT przeszukali bazy MEDLINE przez Pubmed, COVID-19 (AOTMiT), zasoby internetowe, m.in. stron rządowych lub Ministerstwa Zdrowia (USA, Kanady, Australii, Niemiec, Wielkiej Brytanii, Chin, Korei Południowej, Singapuru, Belgii, Norwegii, Dubaju i Japonii) oraz najważniejszych krajowych i międzynarodowych organizacji, instytucji i agencji odpowiedzialnych za zdrowie publiczne (m.in. WHO, CDC, ECDC, OECD, Komisja Europejska).
Na podstawie analizy odnalezionych w dniach 27-31 lipca 2020 r. dokumentów, publikacji, doniesień naukowych oraz informacji dostępnych na stronach rządowych, za zasadne uznano wdrożenie następujących rozwiązań:
Utrzymanie działań prewencyjnych, m.in. poprzez zachowanie zalecanego dystansu społecznego, zakrywanie nosa i ust w miejscach, w których jest to wymagane;
Wczesne wykrywanie przypadków i izolowanie chorych, kwarantanna osób, które miały kontakt z osobą zakażoną, śledzenie kontaktów;
Testowanie - większość strategii wskazuje na konieczność utrzymania testowania na wysokim poziomie; testy RT-PCR pozostają złotym standardem w diagnostyce SARS-CoV-2. Podkreśla się zasadność wykonywania testów w celu monitorowania zachorowalności w czasie rzeczywistym. Testy molekularne pozwalają na identyfikację osób, które są zakażone w momencie wykonania badania, nie mają natomiast dużej wartości diagnostycznej u osób bezobjawowych, zwłaszcza w regionach o niskim ryzyku transmisji wirusa. Zastosowanie ich u osób bez objawów powinno być poprzedzone skutecznym śledzeniem kontaktów. Testy serologiczne mogą być wykorzystywane do oceny rozprzestrzenienia wirusa w całej populacji (Australia), wskazuje się też na zasadność ich wykorzystania przed powrotem do pracy;
Kontrola ognisk choroby i podejmowanie działań mających na celu ograniczenie transmisji wirusa i dalsze rozprzestrzenianie się choroby. Szczególny nacisk kładzie się na wykrywanie ognisk epidemicznych w placówkach opieki zdrowotnej oraz placówkach opieki długoterminowej;
Nadzór epidemiczny, monitorowanie zagrożeń i polityka szybkiego reagowania (WHO, ECDC) oraz przyjęcie polityki uzależnionej od ryzyka, tzw. podejście risk-based approach (Niemcy, UK). Bieżące monitorowanie ma na celu szybkie reagowanie i wdrażanie działań ukierunkowanych na zidentyfikowane zagrożenie. Podkreśla się znaczenie nadzoru epidemicznego przy podejmowaniu decyzji w zakresie wprowadzania lub znoszenia restrykcji. W celu monitorowania ryzyka stosuje się różnego rodzaju wskaźniki epidemiologiczne, w tym współczynnik reprodukcji wirusa R. Parametr warunkuje decyzje w zakresie wprowadzania lub znoszenia restrykcji (Niemcy). Wskazuje się jako kluczowe utrzymanie wskaźnika R na poziomie poniżej 1. Wykorzystywane są również inne wskaźniki, tj. liczba nowych przypadków na tydzień, odsetek łóżek w OIOM przez pacjentów z COVID-19 (Niemcy), liczba potwierdzonych przypadków i liczba ognisk w danym regionie, zwiększenie liczby teleporad w ramach NHS dotyczących objawów COVID-19, liczba przyjęć do szpitala z powodu COVID-19, wskaźnik śmiertelności (UK);
Decentralizacja działań w zakresie prowadzonej polityki walki z pandemią – delegowanie zadań na szczeble regionalne; Podejście uwzględniające politykę na szczeblu regionalnym ma zastosowanie m.in. w Niemczech oraz UK. Każdy region posiada pewną autonomię działań. Prowadzona polityka może być zatem zróżnicowana w zależności od ryzyka regionu. Do oceny ryzyka regionu wykorzystuje się różne wskaźniki epidemiologiczne;
Ochrona grup wysokiego ryzyka – m.in. osoby starsze, osoby z chorobami przewlekłymi (Niemcy, UK);
Kontrola podróżujących – wdrażanie odpowiednich działań wobec osób powracających do kraju z terenów wysokiego ryzyka (Kanada). Zaleca się utrzymanie obowiązku odbycia kwarantanny dla osób podróżujących z obszarów wysokiego ryzyka. Wprowadza się testy na lotniskach dla osób powracających z krajów, w których występują aktywne ogniska – publikowana i na bieżąco aktualizowana lista krajów (Niemcy). Planowane jest opracowanie i wdrożenie certyfikatu podróżnego dla osób z udokumentowaną odpornością (osoby posiadające przeciwciała swoistymi dla SARS-CoV-2), które mają być zwolnione z kwarantanny;
Edukacja społeczeństwa – kampanie edukacyjne dostarczające społeczeństwu opartych na dowodach informacji na temat COVID-19, zachęcanie do indywidualnych działań prewencyjnych, m.in. poprzez nawyki higieniczne (Kanada);
R&D – wsparcie grup badawczych, innowacyjnych projektów naukowych ukierunkowanych na: badania nad nowymi cząsteczkami lub stosowaniem dostępnych technologii medycznych w leczeniu COVID-19, badania nad szczepionką, opracowanie nowych testów i narzędzi diagnostycznych oraz rozwiązań technologicznych, które mogą być pomocne z walce z pandemią (WHO, Kanada);
Współpraca międzynarodowa i wymiana doświadczeń (platformy internetowe, bazy danych);
Bieżące monitorowanie zasobów oraz raportowanie danych w tym zakresie (Australia), zwiększenie zasobów środków ochrony indywidualnej, zwiększenie możliwości testowania (WHO);
Polityka proszczepienna (szczepienia przeciw grypie sezonowej) – wskazuje się, że zastosowanie środków zapobiegawczych skierowanych przeciwko rozprzestrzenianiu się koronawirusa mogą ograniczyć również transmisję wirusa grypy (UK, Belgia);
Zapewnienie ciągłości świadczenia podstawowych usług zdrowotnych (WHO, CDC), maksymalizacja wykorzystania konsultacji zdalnych (UK), ułatwienie dostępności do świadczeń POZ (Kanada).
Więcej można znaleźć tutaj: http://www.aotm.gov.pl/www/wp-content/uploads/covid_19/aotmit_strategi_walki_z_covid-19_v.1.0.pdf
Źródło: AOTMiT