Autor : Anna Jackowska
2023-03-20 11:30
Opublikowany zestaw kryteriów żywieniowych WHO ma na celu ochronę dzieci przed marketingiem promującym niezdrową żywność i napoje. Model WHO/Europe Nutrient Profile Model (NPM) umożliwia klasyfikację produktów spożywczych w celu określenia, czy są one wystarczająco zdrowe, aby można je było reklamować dzieciom.
Informacje z modelu (do pobrania TUTAJ) mogą być wykorzystywane przez decydentów do opracowywania polityk mających na celu poprawę ogólnej jakości żywieniowej diet dzieci i promocji zdrowego odżywiania w celu zmniejszenia ryzyka chorób niezakaźnych.
Zaktualizowany NPM został przetestowany przez 13 państw członkowskich WHO i poprawiony, aby odzwierciedlić postęp w nauce oraz zmiany w polityce i środowisku żywnościowym od czasu opracowania oryginalnego modelu w 2015 r.
Niezdrowe diety są główną przyczyną zachorowalności i śmiertelności w Regionie Europejskim WHO i mają znaczący wpływ na poziom otyłości i nadwagi. W 46 z 53 krajów regionu ponad 50 proc. populacji i 1 na 3 dzieci żyje z nadwagą lub otyłością.
Otyłość u dzieci prawdopodobnie utrzyma się w wieku dorosłym, co naraża dzieci na ryzyko rozwoju cukrzycy, raka i innych chorób niezakaźnych. W samym Regionie Europejskim niezdrowa dieta jest przyczyną ponad miliona zgonów rocznie.
- Mamy wiele marek żywności i napojów, które promują swoje niezdrowe produkty wśród dzieci. W wielu krajach obserwujemy podejście samoregulacyjne, które okazało się nieskuteczne w ochronie dzieci przed narażeniem na tego rodzaju marketing - mówi dr Kremlin Wickramasinghe, tymczasowy szef Europejskiego Biura ds. Zapobiegania i Kontroli Zakażeń Niezakaźnych WHO Chorób.
Zaktualizowana, druga edycja NPM jest jednym z narzędzi WHO/Europa, które mają na celu rozwiązanie problemu wysokiego obciążenia chorobami niezakaźnymi spowodowanego niezdrową dietą w wielu krajach regionu.
Choroby sercowo-naczyniowe, cukrzyca i nowotwory należą do chorób związanych z dietą o wysokim poziomie tłuszczów nasyconych, kwasów tłuszczowych trans, wolnych cukrów lub soli. Dzieci i młodzież są narażone na nieetyczny marketing żywności za pośrednictwem wszystkich możliwych kanałów informacji - od telewizji, przez gry wideo online, po media społecznościowe.
Takie reklamy mogą być kierowane do dzieci w wieku od 3 lat, dlatego konieczne jest posiadanie kompleksowych i jasnych wytycznych dotyczących rodzajów produktów spożywczych, które można sprzedawać dzieciom. Ponieważ profilowanie wartości odżywczych umożliwia klasyfikację żywności, decydenci mogą wykorzystać ją do ograniczenia niewłaściwych technik promocji skierowanych bezpośrednio do dzieci.
Biuro NCD opracowało niedawno model profilu składników odżywczych i promocji (NPPM) we współpracy z WHO Collaborating Center for Nutritional Epidemiology na Uniwersytecie w Leeds (Wielka Brytania) - to narzędzie wykorzystuje informacje na opakowaniach produktów do oceny komercyjnej żywności dla niemowląt do 3 lat (do pobrania TUTAJ). To pierwszy taki model profilu składników odżywczych, który koncentruje się na żywności dla niemowląt.
Polecamy także:
Redukcja szkód - niezbędny paradygmat opieki zdrowotnej
Pacjenci z poważnym zakażeniem po zabiegach leczenia otyłości w Turcji
Pionierska operacja bariatryczna nastolatki w GCZD w Katowicach